The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup is het bedrijf van Boyan Slan, een Nederlandse jongen die op jonge leeftijd merkte dat hij tijdens het duiken in de zee meer plastic dan vissen tegenkwam. Dit inspireerde en motiveerde hem om een technische oplossing te bedenken voor dit maatschappelijke probleem. Het is één van de voorbeelden van ondernemingen die zijn gestart vanuit de wens om een maatschappelijk probleem aan te pakken in plaats vanuit de wens om winst te maken. Voor zo’n onderneming staat het creëren van sociale en maatschappelijke impact voorop. Pas daarna volgt winst- of aandeelhouderswaardemaximalisatie.

Mooi om te zien in dit filmpje is hoe Boyan continu bezig is en blijft met het grotere doel: het opruimen van de oceaan. Dat betekent testen, meten, uitvoeren, testen, meten, uitvoeren, enzovoort. Met andere woorden: continu beter willen worden. Op het moment dat je gaat samenwerken met (keten)partners is dus de enige vraag: op welke wijze kan jij bijdragen aan die doelstelling? Mooi, zulke bevlogenheid!