Ketensamenwerking leidt tot betere resultaten

Ketensamenwerking leidt tot betere resultaten

Ketensamenwerking leidt tot betere resultaten van bedrijven. Wij analyseren bedrijven in verschillende sectoren op de mate van waarde creatie in de keten. Begin november verscheen er een artikel in de Volkskrant over dit onderwerp waar wij aan hebben meegewerkt. Dit keer worden de luchtvaartmaatschappijen bekeken.

De verschuiving van een asset focus naar een keten benadering; daarin zit de winst. Verlieslatende luchtvaartmaatschappijen hebben een wereld te winnen als ze bij reorganisaties samenwerking zoeken met andere gespecialiseerde bedrijven. ‘Neem de catering als voorbeeld’, zegt Fiksinski. ‘Denk je dat een luchtvaartmaatschappij dat zelf beter kan dan een bedrijf dat helemaal is gespecialiseerd in catering voor luchtvaartmaatschappijen?’
Iberia – en moederbedrijf IAG – zijn nog niet zover. IAG wilde verliezen van Iberia naast platte kostenbesparingen het hoofd bieden door de succesvolle Spaanse prijsvechter Vueling volledig in te lijven.

Een andere ouderwetse noodgreep, in de visie van Fiksinski, die draait om het streven de marge per klant te verhogen.‘In schaal vergroting en het snijden in kosten zit geen enkele slimmigheid. Als gevestigde luchtvaartmaatschappijen niet anders gaan denken, verliezen ze de aansluiting met de concurrentie.’ Het Spaanse Iberia verkoopt 25 vliegtuigen en vermindert het aantal bestemmingen. ‘Wij vechten voor ons voortbestaan.’